کودکان مبتلا به بیماری سرطان می توانند راحت درمان شوند

x

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل کروناویروس


مصرف ویتامین‌های A،C،D ،روی و زینک موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌شود.

کرونا بیماری ویروسی است بنابراین برای پیشگیری و افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن برنامه تغذیه‌ای را باید مورد توجه قرار داد،مصرف ویتامین A سبب افزایش سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی می‌شود که در این روز‌ها می‌توان از آن بیشتر استفاده کرد.

میوه و سبزیجات به رنگ زرد و نارنجی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می‌باشد، مصرف آب هویج بصورت حداقل دو لیوان در هفته در این زمینه نقش مهمی دارد برخی از سبزی‌ها مانند شلغم حاوی مقادیر زیاد ویتامین A می‌باشد که از قدیم الایام برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود.
ویتامین C نیز یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌باشد . ویتامین C تقریبا در تمام میوه‌های زمستانی که در راس آن‌ها مرکبات و کیوی است، به وفور یافت می‌شود.

مصرف روزانه سه عدد مرکبات با سایز متوسط می‌تواند میزان نیاز به ویتامین C را کاملا تامین کند البته این را هم در نظر داشته باشید که زیست فراهمی قرص‌های ویتامین C بسیار پایین است و توصیه می‌شود مصرف میوه جات و مرکبات را افزایش دهیم .یک لیوان متوسط آب پرتقال و یک لیمو شیرین حدود ۳۰۰ میلی گرم ویتامین C فعال دارد که تقریبا سه برابر نیاز روزانه ویتامین C می‌باشد؛همچنین هر گرم فلفل دلمه‌ای قرمز، دو برابر هر گرم مرکبات ویتامین C دارد. فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین از منابع غنی بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) است.

مصرف روی یا زینک نقش زیادی در افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن دارد زینک در غلات سبوس دار به وفور یافت می‌شود همچنین گوشت مرغ و گوشت قرمز حاوی مقادیر کافی زینک برای بدن است.

ویتامین D بر روی بهبود مبتلایان به کرونا که در بخش آی سی یو بستری می‌شوند، موثر است،ویتامین D بطور کلی برای جمعیت ایران به ویژه در فصل پاییز و زمستان که بیشتر از طریق پوست قابل جذب است توصیه می‌شود و در این دوران که شیوع بیماری ویروس کرونا زیاد است توصیه به مصرف یک قرص ویتامین D با دوز 5 هزار واحد به صورت هفتگی به مدت ۸ هفته می‌شود. نورخوشید، ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، جگر گوساله و قارچ از مهم ترین منابع طبیعی برای دریافت ویتامینD هستند.

مصرف کافی پروتئین‌ها با کیفیت بالا سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به ویژه در سالمندان می شود،همچنین هر نوع جذب پروتئین بصورت نرمال نیز توصیه می‌شود در روز حداقل ۶۰ گرم پروتئین استفاده شود. ازجمله منابع خوب برای دریافت پروتئین میتوان به سفیده تخم مرغ ،سینه مرغ،سویا،لبنیات مانند شیر،ماست وپنیر ،حبوبات مانند عدس اشاره نمود.

مصرف برخی از غذا‌ها که حاوی ترکیب مناسبی از ویتامین‌های محلول در چربی، پروتئین، اسید‌های چرب ضروری و پروبیوتیک‌ها می‌باشد برای افزایش قدرت سیستم ایمنی توصیه می‌گردد که لبنیات یکی از این موارد می‌باشد.

یک لیوان شیر و یک پیاله ماست کم چرب علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیاد ویتامین A و D است حاوی مقادیر زیادی کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک می‌باشد.

مصرف مایعات در افزایش ترشحات مخاطی دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دفع ویروس موثر است در این روز‌ها مایعات گرم مانند چای، چای سبز، دم نوش‌های متنوع نوشیده شود.

یک عادت سالم دیگر که برای جلوگیری از بیماری بسیار حیاتی است، داشتن هشت ساعت خواب کامل در هر شبانه روز است که به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مطالعه انجام گرفته نفر نشان داد افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند یا اختلال خواب دارند بیشتر به سرماخوردگی و سایر عفونت های تنفسی دچار می شوند.

در اخر با توجه به نوع کروناویروس، علائم میتواند از نشانه های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و
مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. این نشانه ها بیشتر در افرادی که مشکلات زمینه ای دیگری دارند ، دیده می شود.

منابع:
باشگاه خبرنگاران جوان
دانشگاه علوم پزشکی ایران


مطالب مرتبط